Do you need to put your courses online? Here are some resources:

 

Resources about distance education in EDUQ.info: 

 

Practical guides on distance education:  

 

Articles on how to quickly put your courses online: 

 

 Resources on softwares and applications to support distance education: 

 

Digital educational resources and open educational resources 

 

Resources on copyright  

 

The CDC team  is there to support your informational needs, do not hesitate to contact us! General e-mail: info@cdc.qc.ca  

Please note that the Centre de documentation collégiale is closed for an indefinite period, in compliance with the directives from the ministère de l’Éducation et de l’Enseignement supérieur,  to help slow the spread of COVID-19. EDUQ.info is available at all times, and our team members are teleworking and they will check their emails during this period. Please note that the new due date if you borrowed printed materials (books) is now June 15 – do not return your books before this date. 

 

[Sorry in French only. English Consultation will Come later this year]

Appel pour les professeurs et chargés de cours des réseaux collégiaux et universitaires, ainsi que les bibliothécaires et conseillers pédagogiques :

Peut-on rendre les ressources éducatives numériques (REN) et les ressources éducatives libres (REL) plus accessibles en enseignement supérieur? Le Plan d’action numérique du ministère de l’Éducation et de l’Enseignement supérieur du Québec finance cette année une étude pour une mutualisation des REN et des REL en enseignement supérieur afin d’optimiser leur recherche et soutenir leur dépôt.

La dernière consultation de cette étude, une consultation élargie, est maintenant lancée par le biais d’un questionnaireCe questionnaire comprend cinq sections traitant de la recherche de REN et du dépôt de REL et contient deux vidéos présentant une maquette de ces deux services. Cette maquette a été élaborée sur la base des besoins recueillis dans des consultations en présentiel qui se sont tenues depuis septembre 2019. Il vous suffira d’environ une trentaine de minutes pour répondre aux questions.

Si vous souhaitez participer à cette consultation, vous pouvez accéder au questionnaire en cliquant sur le lien suivant : https://fr.surveymonkey.com/r/PT2WV72 . La consultation sera ouverte jusqu’au 17 mars 2020. 

Pour plus d’informations : Isabelle.laplante@cdc.qc.ca.

If you are an instructor-researcher who needs access to the scientific literature in your area of interest …

… and you have searched the resources offered by the library in your college or Cegep; on EDUQ.info; in the Centre de documentation collégiale (CDC) databases as well as the resources available at Bibliothèque et Archives nationales du Québec (BAnQ) without finding what you need for your research, there is yet another option.

Thanks to an agreement negotiated by the Association pour la recherche au collégial (ARC), you can access certain Quebec university library resources by getting a BCI card – an interuniversity student loan card – (formerly known as a green card or CREPUQ card) from the Bureau de coopération interuniversitaire (BCI).

What can I do with the card? See the agreement.

What are the privileges of instructor-researchers in the college network? You can borrow books from Quebec universities, most of the time in the same way as undergraduate students do. With regard to accessing databases (scientific articles, etc.) or borrowing e-books, some university libraries provide on-site access to certain databases if a request is made at the library Information Desk. For the time being, no library provides remote access to its digital resources; you must borrow in person. There are special agreements between certain Cegeps and universities; you can find out from your college or Cegep librarians, or from the university itself at the library Information Desk.

How do I get a card? Submit a letter (email) of authorization to the BCI, signed by the Academic Dean of your college or Cegep or by the Administration of your College Centre for the Transfer of Technologies (CCTT). Here is a template prepared by ARC (French only). To simplify the process, a single letter may be used to for all applicants from the same establishment.

How do I renew my card? The procedure is the same as for the initial application: a letter of authorization to the BCI, signed by the Academic Dean of your college or Cegep or by the Administration of your College Centre for the Transfer of Technologies (CCTT).

This article is only available in French.

Lorsque vous faites des recherches dans EDUQ.info, vous aimeriez pouvoir faire une liste de documents à conserver, à lire plus tard, à organiser, à demander pour le prêt … Bref, pouvoir déposer votre sélection dans un “panier”.  Mais voilà, vous avez cherché et vous n’avez pas trouvé de bouton “ajouter au panier”… En effet, il n’y en a pas ! Malgré cela, vous pouvez quand même conserver votre sélection de titres ! 

C’est possible avec Zotero, un logiciel de gestion des références bibliographiques libre et gratuit. Celui-ci vous permet de gérer vos sélections d’EDUQ.info, mais aussi celles de votre catalogue de bibliothèque collégiale et de la plupart des bases de données qui vous sont offertes par votre établissement. Ainsi, vous pourriez conserver en un seul endroit vos sélections d’ouvrages, les organiser, les catégoriser, les annoter, générer des bibliographies automatiquement, et même partager vos listes avec vos collègues.  

Plusieurs tutoriels vous sont offerts pour apprendre à vous servir de Zotero. En voici quelques exemples, proposés par la communauté de formateurs Diapason et par les bibliothèques du réseau de l’Université du Québec: 

Débuter avec Zotero: http://mondiapason.ca/ressource/debuter-avec-zotero/ 

Aide-mémoire: http://mondiapason.ca/wp-content/uploads/capsules/zotero_debuter_publication/zotero_debuter_v7/zotero_aide_memoire7.pdf   

Carrefour Zotero: https://carrefour.uquebec.ca/zotero  

Vous pouvez également solliciter l’aide du personnel de votre bibliothèque collégiale. L’équipe du CDC peut aussi vous accompagner dans l’utilisation de Zotero avec EDUQ.info. 

This article is only available in French.

L’Association pour la recherche au collégial (ARC), le Centre de documentation collégiale (CDC) et l’Association québécoise de pédagogie collégiale (AQPC) vous invitent à la vingtième activité de la série Avec un grand R: « Des pistes de réflexion pour favoriser le développement professionnel des professeurs du collégial », d’après les recherches réalisées par Michelle Deschênes.

Cette activité se tiendra lors du colloque de l’AQPC à Rimouski, le jeudi 6 juin 2019, de 10h30 à 11h45.

Afin de se préparer à la rencontre, les participants sont invités à lire l’article « Favoriser le développement professionnel des professeurs du collégial : pistes de réflexion issues de la recherche », paru dans l’édition d’automne 2018 de Pédagogie collégiale Le rapport de recherche sur lequel s’appuie cet article est disponible en ligne au CDC:  «Développement professionnel des enseignants : Portrait de la situation dans les collèges privés subventionnés du Québec».

Une bibliographie complémentaire réalisée par l’équipe du CDC est disponible sur EDUQ.info.

Pour participer à cette rencontre, vous devez avoir sélectionné cet atelier (#518) lors de votre inscription au colloque de l’AQPC.

What are the benefits to having a CDC account?

Of course, you can always search and consult the publications in open access in EDUQ.info and borrow books, without prior registration.

But connecting to your account allows you to take full advantage of all the resources available at the CDC:

You can register (it’s free!) on the CDC’s website, under the Log in tab. To quickly process your registration, enter your email from your college institution instead of your personal email.

See the Terms of use for more details.

From left to right: Gaëlle Tchepelev, Andrée Dagenais and Isabelle Laplante. CDC 2019. CC-BY-SA

The CDC’s team at your service!

For almost 50 years, all CDC services and resources have been freely available to Quebec college and CEGEP staff and college network partner organizations, as well as to university students or researchers interested in Quebec’s college network and who reside in Quebec.

Unique in Quebec, EDUQ.info, the open archive of the Quebec college network, collects, retains, and disseminates documents about teaching, learning, and institutional development in Quebec’s Cegeps and colleges.

The CDC is open Monday to Friday, 9 am to 5 pm, for the winter 2019 semester (info@cdc.qc.ca), but EDUQ.info is open 24/7!

The Association pour la recherche au collégial (ARC), the Centre de documentation collégiale (CDC) and the Association québécoise de pédagogie collégiale (AQPC) invite you to the 19th event in the “Avec un grand R” series : “Le mentorat comme mesure d’aide aux étudiantes et étudiants”, based on a research by Catherine BeaulieuMélissa Henri and Fanny Godin.

This activity will take place online, on Friday, November 30, 2018, from 9:30 am to 11:00 am.

To prepare for this meeting, participants  must read the article “Le mentorat comme mesure d’aide aux étudiants de première année en sciences humaines. Ses effets sur l’indécision vocationnelle, la transition du secondaire au collégial et la persévérance scolaire”, published in the Winter 2018 edition of Pédagogie collégiale. The research report on which this article is based is available online at the CDC: “Mentorat et persévérance en sciences humaines”.

complementary bibliography made by the CDC team will be available on EDUQ.info.

The activity will be held in French but questions can be asked in English.

To participate in this meeting, please register with ARC: arc@cvm.qc.ca or 514-843-8491.

 

The Association pour la recherche au collégial (ARC), the Centre de documentation collégiale (CDC) and the Association québécoise de pédagogie collégiale (AQPC) invite you to the 18th event in the “Avec un grand R” series : “La mobilité étudiante intraprovinciale, une réalité à considérer pour favoriser la persévérance et la réussite”, based on studies conducted by Éric Richard.

This activity will take place at the AQPC symposium in St-Hyacinthe on Thursday, June 7, 2018, from 3:15 pm to 4:45 pm.

To prepare for this meeting, participants are invited to read the article “La mobilité intraprovinciale des étudiants. Une réalité à considérer pour favoriser la persévérance et la réussite au collégial”, published in the Winter 2018 edition of Pédagogie collégialeThe research reports on which this article is based are available online at the CDC: La mobilité pour études collégiales: enquête provinciale” and “Quand partir est trop difficile : l’abandon d’un projet d’études en situation de migration”.

A complementary bibliography made by the CDC team is available on EDUQ.info.

The activity will be held in French but questions can be asked in English.

To participate in this meeting, select this workshop (# 705) when registering for the AQPC symposium.